Obsah
« Zpět na Strom životních situací
Zobrazení
Občan a pořizování územních a regulačních plánů
1. Identifikační kód
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Občan a pořizování územních a regulačních plánů
4. Základní informace k životní situaci
Územní plán a regulační plán mohou po dokončení a vydání výrazně ovlivnit možnost výstavby nebo využití i stávajících nemovitostí.
Proto jsou veřejně projednávány a vlastník i kterýkoliv občan mohou při jejich projednávání hájit svá práva uplatňováním připomínek (kdokoliv) a námitek (vlastník, zástupce veřejnosti).
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Občan, zástupce veřejnosti, právní zástupce občana.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Při pořizování územních plánů a regulačních plánů je účast veřejnosti zajištěna stavebním zákonem při všech fázích jejich projednávání (tj. projednání zadání, projednání návrhu pro společné jednání, projednání návrhu pro veřejné projednání).
Občan má následující úlohy a pravomoci v procesu pořizování územního nebo regulačního plánu (dále též "ÚPD"):
1) Pořizovatel je povinen veřejnou vyhláškou oznámit místo a den projednávání návrhu zadání ÚPD. Návrh zadání musí být veřejně přístupný po dobu 30 dnů. Každý občan má možnost se s návrhem zadání seznámit a může také písemně uplatnit své připomínky po dobu vystavení.
2) Návrh územního plánu a regulačního plánu pro společné jednání i pro veřejné projednání musí být vystaven a veřejně přístupný po dobu nejméně 30 dnů u pořizovatele a v obci, pro kterou je pořizován. Pořizovatel je povinen tyto skutečnosti a konání veřejného projednání občanům oznámit veřejnou vyhláškou.
3) Ve fázi projednávání návrhu územního plánu a regulačního plánu pro společné jednání může každý uplatnit připomínky.
4) Ve fázi veřejného projednání návrhu územního plánu a regulačního plánu může každý uplatnit připomínky a vlastníci pozemků a staveb a zástupce veřejnosti mohou podat námitky.
Pořizovány mohou být i změny těchto dokumentací, práva občanů jsou shodná jako u návrhu.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Občan by měl sledovat vývěsku obce, kde se dozví o veřejném projednávání a svých právech s dostatečným předstihem.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Na obecním úřadu, příp. úřadu územního plánovaní obce s rozšířenou působností.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Občan situaci řeší na výše zmíněných místech (viz bod 08) se zaměstnanci příslušných oddělení, a to v termínech uvedených ve vyhláškách zveřejněných na úřední desce obce.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Žádné; chce-li občan uplatnit námitku jako vlastník, musí být schopen vlastnictví nemovitosti prokázat.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty pro jednotlivé etapy jsou stanoveny stavebním zákonem a jeho prováděcí vyhláškou.
Rozhodnutí o námitkách se oznamuje do 30 dnů po příslušném rozhodnutí schvalujícího orgánu.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Informujte se na příslušných úřadech, zda elektronickou službu v tomto případě umožňují.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
18. Jaké jsou související předpisy
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Na projednávání územního (regulačního) plánu se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. Vydání formou opatření obecné povahy se řídí správním řádem.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Při prokázání nezákonnosti může dojít až ke zrušení části ÚPD v rámci přezkumu z moci úřední, který vykonává příslušný krajský úřad.
Osoba, která se domáhá svých práv dotčených v souvislosti s vydáním ÚPD formou opatření obecné povahy, se může s žalobním návrhem obrátit na příslušný správní soud.
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
V případě nejasností se obraťte na obecní úřad nebo příslušný úřad obce s rozšířenou působností či na krajský úřad, v mimořádných případech na Ministerstvo pro místní rozvoj.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Ministerstvo pro místní rozvoj - odbor územního plánování
26. Kontaktní osoba
Ing. Vladimír Voldřich
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
21.07.2014
28. Popis byl naposledy aktualizován
06.08.2015
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace