#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#

Navigace

Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Překlad (translations)

Czech English French German Hungarian Italian Polish Russian Slovak Spanish

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Informace od nás

Smart info

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím SMS a e-mailů

Více o službě

Chci se zaregistrovat

Facebook

Facebook

Životní situace

životní situace

Kalendář akcí

Svoz odpadu

Po Út St Čt So Ne
30 1 2 3 4
    Papír
    Plasty
5 6
7 8 9 10 11
    Komunální odpad
    Papír
    Plasty
12 13
14 15 16 17 18
    Papír
    Plasty
19 20
21 22 23 24 25
    Komunální odpad
    Papír
    Plasty
26 27
28 29 30 31 1
    Papír
    Plasty
2 3

Obsah

« Zpět na Strom životních situací

Změna zdravotní pojišťovny a registrace u nově zvolené zdravotní pojišťovny

3. Pojmenování (název) životní situace

Změna zdravotní pojišťovny a registrace u nově zvolené zdravotní pojišťovny

4. Základní informace k životní situaci

Zdravotní pojišťovnu lze změnit jednou za 12 měsíců, a to vždy jen k 1. dni kalendářního pololetí; přihlášku opatřenou podpisem je pojištěnec, jeho zákonný zástupce, opatrovník nebo poručník povinen podat vybrané zdravotní pojišťovně nejpozději 3 měsíce před požadovaným dnem změny. Přihlášku ke změně zdravotní pojišťovny lze podat pouze jednu v kalendářním roce; k případným dalším přihláškám se již nepřihlíží, a to ani tehdy, jsou-li podány ve stanovené lhůtě.

Ode dne vstupu zdravotní pojišťovny do likvidace nebo ode dne zavedení nucené správy nad zdravotní pojišťovnou nebo ode dne, kdy došlo ke sloučení zdravotních pojišťoven, jsou pojištěnci takové zdravotní pojišťovny oprávněni změnit zdravotní pojišťovnu i ve lhůtě kratší, a to vždy k prvnímu dni 3 kalendářních měsíců následujících po měsíci, ve kterém došlo k události.

Při narození dítěte se právo na výběr zdravotní pojišťovny nepoužije; dnem narození se dítě stává pojištěncem zdravotní pojišťovny, u které je pojištěna matka dítěte v den jeho narození. Není-li matka narozeného dítěte zdravotně pojištěna, stává se dnem narození dítě pojištěncem zdravotní pojišťovny, u které je zdravotně pojištěn otec dítěte v den jeho narození.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

V této věci je oprávněn jednat pojištěnec nebo jeho zákonný zástupce.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Splnění všech požadovaných náležitostí (zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů).

Pojištěnec je při změně zdravotní pojišťovny mimo jiné povinen:

  • vrátit do 8 dnů příslušné (původní) zdravotní pojišťovně průkaz pojištěnce,

  • předložit nově zvolené zdravotní pojišťovně doklad o výši záloh na pojistné vypočtených z vyměřovacího základu, jde-li o osobu samostatně výdělečně činnou.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Obraťte se písemně nebo osobně na příslušné pracoviště nově zvolené zdravotní pojišťovny (můžete využít rovněž elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena).

Odhlášení od původní pojišťovny provede nově zvolená pojišťovna.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Na úředním místě příslušné zdravotní pojišťovny.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

K vyřízení záležitosti potřebujete:

  • formuláře příslušné zdravotní pojišťovny,

  • platný průkaz totožnosti,

  • doklad, který vás definuje jako zákonného zástupce,

  • doklad o výši záloh na pojistné (jde-li o osobu samostatně výdělečně činnou).

Pozn.: Požadavky jednotlivých pojišťoven, týkající se předložení dalších potřebných dokumentů, se mohou lišit.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Jednotlivé zdravotní pojišťovny mají své formuláře.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Jsou-li splněny všechny požadované náležitosti, je zdravotní pojišťovna povinna vyhovět žádosti bez průtahů.

Pojištěnec je u nově zvolené zdravotní pojišťovny registrován k 1. dni kalendářního pololetí, přičemž žádost je nutno podat nejpozději 3 měsíce před požadovaným dnem změny.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Další účastníci nejsou stanoveni.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Zaměstnanec je povinen nahlásit změnu zdravotní pojišťovny svému zaměstnavateli, a to do 8 dnů ode dne změny zdravotní pojišťovny.

Zaměstnavatel je povinen nejpozději do 8 dnů od vzniku této skutečnosti provést u příslušné zdravotní pojišťovny oznámení o změně zdravotní pojišťovny zaměstnancem (pokud mu tuto skutečnost sdělil).

Zaměstnavatel má právo požadovat na zaměstnanci nebo bývalém zaměstnanci úhradu penále, které zaplatil v souvislosti s neoznámením nebo opožděným oznámením změny zdravotní pojišťovny pojištěncem.

Zaměstnavatel provede oznámení odhlášením od placení pojistného u původní zdravotní pojišťovny a přihlášením k placení pojistného u zdravotní pojišťovny, kterou si zaměstnanec zvolil.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Můžete využít elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Opravné prostředky nejsou stanoveny.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Za nesplnění oznamovací povinnosti dle § 10 odst. 1 písm. b) zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, může příslušná zdravotní pojišťovna uložit zaměstnavateli pokutu až do výše 200 000 Kč.

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

 

28. Popis byl naposledy aktualizován

15.10.2017

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.